In het vierde kwartaal van 2020 heeft Spotify in samenwerking met onderzoeksbureau TNS NIPO gekeken naar de impact van Spotify in vergelijking tot andere mediakanalen waaronder radio. Hieruit kwamen een aantal interessante resultaten die pleiten voor adverteren op Spotify:
Voordelen Spotify reclame
– Spotify wordt twee keer zo goed beoordeeld als radio door luisteraars.
– Adverteren op Spotify heeft een positieve impact op merken en creëert vertrouwen.
– Het aantal wekelijkse gebruikers van Spotify steeg van 34% in 2019 naar 52% in 2020.
– Spotify wordt voornamelijk geluisterd tijdens huishoudelijke taken, tijdens het werken en op relaxmomenten.
– Luisteraars luisteren aandachtiger naar Spotify dan naar de radio, om precies te zijn: gemiddelde 76% aandachtiger. Dit geldt ook voor het luisteren naar advertenties op Spotify, dit ligt weliswaar iets lager maar is alsnog 30% hoger.
– Het opleidingsniveau van Spotify vs. radioluisteraars ligt nagenoeg gelijk, de leeftijd van radioluisteraars ligt iets hoger maar minder hoog dan van te voren gedacht.
Adverteren digitale audio gestegen in 2020
Kijkend naar bovenstaande cijfers is het niet gek dat steeds meer adverteerders de weg hebben gevonden naar adverteren op digitale audio. Digitale audio is een snel groeien domein en ontvangt een steeds groter deel van het marketing- en reclame budget van adverteerders.
De groei van digitale audio is deels te wijten aan het coronavirus, we hebben met z’n alleen meer tijd en zoeken naar entertainment mogelijkheden waarbij we niet weer naar een scherm hoeven te kijken. Maar het coronavirus is niet de enige reden, ook het aanbod wordt steeds groter wat het voor de luisteraar aantrekkelijker maakt om digitale audio te consumeren. Denk alleen al aan de wildgroei aan podcasts.
Luistercijfers Spotify adverteren
Sindskort rapporteert Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) naast de luistercijfers van analoge radio ook de luistercijfers van digitale radiokanalen. De cijfers zijn enorm, alleen al in de eerste twee maanden van 2021 luisterden Nederlanders bijna 30 miljoen uren naar digitale radiokanalen.
Digitale audio online
Dit soort cijfers tonen wel aan dat marketeers digitale audio kanalen zoals Spotify serieus dienen te nemen. En met digitale audio bedoelen we natuurlijk ook het adverteren in en rondom podcasts, in Nederland luistert bijna de helft van de bevolking wel eens naar een podcast.